top of page

Gelijke kansen in het onderwijs en voor bijles? Niet voor iedereen...



bijles

Het is schrijnend om te zien hoe de kosten van onderwijs steeds verder oplopen. In een recent artikel in Knack, getiteld ‘Wordt onderwijs een luxe?’, wordt de vraag gesteld waarom er geen verontwaardiging is over de verplichte aanschaf van laptops van 700 euro en boekenpakketten van 300 euro. Heeft de leerling dan op een bepaald moment nood aan bijles? Reken dan maar op een vrij hoge onvoorziene extra kost...

Dit staat haaks op het principe van gelijke onderwijskansen. Kinderen in armoede hebben vaak geen toegang tot essentiële leermiddelen en blijven achter op hun klasgenoten.


Neem bijvoorbeeld Sam, een jongen die op de bijles komt bij ons tegen een lager tarief. Sam heeft gescheiden ouders, waarvan één ouder niet werkt. Financieel ziet het alledaags leven voor Samen er al helemaal anders uit dan dat van een kind met beide ouders die werken. Soit, Sam is een intelligente jongen, zeer capabel, maar heeft een duwtje in de rug nodig voor wiskunde. Sam heeft ook ADHD, waardoor opletten in een drukke klas een extra uitdaging vormt.


Dit soort situaties zijn helaas geen uitzondering. Op dit moment zijn er weinig scholen die genoeg hulp kunnen aanbieden aan gasten zoals Sam. Want waar Sam nood aan heeft is continue begeleiding, iemand die één-op-één de leerstof kan doornemen met hem. Iemand die naast de les zelf ook oog heeft voor de persoonlijke situatie van Sam en hem gepast kan helpen. Dit kan helaas niet in ons onderwijslandschap, want daar is er geen tijd, geen ruimte en geen budget voor over. Zo wordt de ongelijkheid nog verder in de hand gezet. Dat bijles nog altijd een luxe is, helpt natuurlijk ook niet.


Zelf maakte ik in het vierde middelbaar een zware periode door, zowel op school als thuis. Mijn ouders hadden het financieel moeilijk en de steun die ik thuis nodig had, kon ik daar niet krijgen. Ik had echt bijles nodig om mijn cijfers op te krikken, maar dat was financieel onhaalbaar. Het gevolg was een B-attest en een gedwongen richtingsverandering. Met een klein duwtje in de rug had ik het wel kunnen halen.


De oplossing voor dit probleem ligt in betaalbare bijles. Bijles biedt kinderen de kans om hun achterstanden in te halen en hun potentieel te bereiken. Bijles in kleine groepen kan de kosten aanzienlijk verlagen, waardoor het toegankelijker wordt voor gezinnen met een krapper budget.


Het Studentje is opgericht met het idee dat jongeren, los van de context, het vaak moeilijk hebben en baat hebben bij steun. Niet enkel op school, maar ook sociaal, financieel, emotioneel, ... Al deze zaken hebben een invloed op de leerprestaties en dus de toekomst van de leerling. Daarom dat we bij Het Studentje empathie voorop stellen. Het is een belangrijke soft skill die elk van onze lesgevers hebben en die noodzakelijk is om resultaten te boeken. Wij zijn pas tevreden als we horen dat Sam, Lisa, Adam en Nikolai een klik voelen én vooruitgang maken in de studieresultaten.


Bij Het Studentje streven we ernaar om bijles betaalbaar en bereikbaar te maken voor alle leerlingen. We bieden verlaagde tarieven aan bijles in kleine groep, zodat meer kinderen kunnen profiteren van extra ondersteuning. 'Gelijke kansen voor elke leerling' is onze missie, want onderwijs is geen luxe, maar een basisrecht. Laten we onze prioriteiten bijstellen en ervoor zorgen dat elk kind, ongeacht de financiële situatie, toegang heeft tot kwalitatief onderwijs. Zelfs bijles mag het status van luxe wel voorbij.



Bijles is geen luxe, het is vaak een noodzakelijke ondersteuning om ervoor te zorgen dat elk kind de kans krijgt om te slagen. Samen moeten we ervoor zorgen dat onderwijs voor iedereen toegankelijk is, inclusief die bijles wiskunde, bijles Frans, .... zodat kinderen zoals Sam en ik hun volledige potentieel kunnen bereiken.

3 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page