top of page

To learn or not to learn… alles wat je moet weten over het vroeg aanleren van een tweede taal!


Ik kan al goed Engels want ik game veel.” Ziehier, een citaat van vele leerlingen in het onderwijs. Het voelt uniek, ik was ook een kind die twee- (of drie)talig werd opgevoed. Nederlands op school, Russisch thuis met de mama. En als ik mijn ouders hoorde spreken, was het Engels. Dit gaf mooie kansen voor later, al drie talen op zak, wat handig! Ik voelde me uniek, tot wanneer ik zelf voor de klas stond om Engels te teachen. Zo ontdekte ik dat veel leerlingen ongeveer hetzelfde hebben meegemaakt. Maar wat ik ook nog ontdekte, was dat ze niet noodzakelijk grammaticaal correct waren of de taal correct konden schrijven. Het verschil tussen where, we’re en were was toch niet zo duidelijk.

Men vraagt zich weleens af of je best zo vroeg mogelijk begint met een tweede taal aan te leren aan je kind. Zou het niet te confusing zijn? Zal er dan geen mixed language ontstaan van 2 talen door elkaar? Wat duidelijk is, is dat je als kind toch een stapje voor hebt wanneer je Engels op school leert. Maar zijn er dan nog meer voordelen aan vroeg beginnen met een 2e taal? In dit artikel onderzoeken we de voordelen van tweetaligheid op een jong brein.


Beter concentratievermogen

De Canadese psychologe Ellen Bialystok heeft deze vraag grondig onderzocht. Ze beweert dat tweetaligheid een positief effect heeft op de aandachtsspanne van kinderen. Dit komt omdat "tweetaligen" altijd alert moeten zijn op de talige in- en output. Het frontale brein moet snel kunnen beslissen wat de voertaal is, waardoor dit deel in het brein zich meer ontwikkelt. Dit heeft dan een groot effect op het algemene concentratievermogen.


Cognitief switchen

Daarnaast spreekt Bialystok over de cognitieve flexibiliteit. Die cognitieve flexibiliteit houdt in dat tweetalige individuen de gewoonte hebben om gemakkelijk van taal te switchen (ook wel taalswitching genoemd). Dit zorgt ervoor dat ze makkelijk kunnen switchen niet enkel tussen talen, maar ook tussen denkprocessen en taken. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot betere prestaties op taken die cognitieve controle vereisen, zoals het oplossen van problemen, besluitvorming en planning.


De CUP-theorie

De Common Underlying Proficiency (CUP) theorie stelt dat als je één taal leert, je eigenlijk ook al een basis aan het leggen bent voor het leren van andere talen. Het is alsof je een stevige fundering bouwt voor een groot en mooi huis. Als de fundering sterk genoeg is, kan het huis stevig blijven staan, ongeacht hoe groot of hoeveel kamers het heeft. Op dezelfde manier kan het leren van een taal als basis dienen voor het leren van een andere taal. De basis, ofwel de Common Underlying Proficiency, omvat elementen die van toepassing zijn op alle talen, zoals grammatica, woordenschat, taalstructuren en algemene taalverwerkingsvaardigheden. Hoe sterker deze basis, hoe gemakkelijker het is om nieuwe talen te leren. Het is dus de moeite waard om vroeg te beginnen met het leren van een tweede taal!


Zo zie je maar, het zijn sterke argumenten om vroeg te beginnen met een tweede taal. Bij Het Studentje geven we ook die mogelijkheid aan kids! De workshops en ateliers zijn een plek waar kinderen van 8 tot 12 een taalbad kunnen nemen, en dat op een leuke en speelse manier. Ontdek het hier!




99 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page